სოფლის მეურნეობა
ყველი
„ქართული არტიზანული ყველი ექსპორტზე ჯერჯერობით ვერ გავა“ - ანა მიქაძე-ჩიკვაიძე

საქართველოს ყველის მწარმოებელთა ასოციაციის თავმჯდომარე, ქართული ყველის მკვლევარი ანა მიქაძე-ჩიკვაიძე „ბიზნესპარტნიორთან“ ქართული არტიზანული ყველის პერსპექტივაზე საუბრობს. მისი განცხადებით, წარმოება სტანდარტს  ჯერჯერობით ვერ აკმაყოფილებს, რის გამოც პროდუქტი ექსპორტისთვის მზად არ არის.ბაზრის კვლევა ანა მიქაძე-ჩიკვაიძემ „ქართული ყველის“ პროექტის ფარგლებში მოახდინა და არტიზანული ყველის წარმოებას საქართველოს თითქმის ყველა რეგიონში გაეცნო.როგორც მკვლევარი აღნიშნავს, ქვეყანას აქვს არტიზანული ყველის უნიკალური სახეობები, რომელიც დიდი ხნის განმავლობაში მივიწყებული იყო და ტრადიცია ახლა ცოცხლდება.მთავარი დაბრკოლება, მისი შეფასებით, სურსათის უვნებლობის საკითხია, რაშიც მწარმოებლებს მხარდაჭერა სჭირდება, რათა წარმოებას ორგანიზებული ფორმა მიეცეს და სფერო განვითარდეს.„მსოფლიოს ყველა ქვეყანა, სადაც დღეს ყველის წარმოება მაღალ დონეზეა განვითარებული, ურთულესი გზა გაიარა. ჩვენს იგივე პროცესს გავდივართ, ფაქტობრივად ახლა ვიწყებთ.  ამიტომ სანამ საექსპორტო ბაზრებზე დავიწყებდეთ ფიქრს, მანამდე საკუთარ თავს უნდა ვკითხოთ, ჯერ აქ რას ვჭამთ, რაც არ ვიცით. არც ის, რა ხელით მომზადდა, როგორ შეიფუთა, დაცულია თუ არა სტანდარტი, ელემენტარული სანიტარიული ნორმა. უცხოეთმა დიდი ხანია ეს დააწესა, რეგულაციებში ასახა და ვერავინ დაარღვევს, წარმოება გაუჩერდება, რადგან არაფერია ისეთი საშიში, როგორც  დაბინძურებული რძის პროდუქტებია“, - აცხადებს ანა მიქაძე-ჩიკვაიძე ''ბიზნესპარტნიორთან".რაც შეეხება ყველის სახეობებს, აღდგენილია მივიწყებული უნიკალური წარმოება, როგორიცაა ტენილი, დამბალ ხაჭო, გვაჯილა,  შუშველა, ნარჩვი და სხვა.ცნობისთვის,  არტიზანული ყველის მხარდაჭერა „ქართული ყველის“ ერთ-ერთი პროექტის „ქარხანა ბორბლებზე" ფარგლებში ხორციელდება.  ანა მიქაძე ჩიკვაიძემ პროექტზე მუშაობა 2023 წელს დაიწყო. ქართული ყველის მკვლევარი პროექტს საკუთარი რესურსით ახორციელებს.მარი ჩიტაია

1713947946

1712910417

ერთწლიანი კულტურების ნათესი ფართობები 4.9%-ით შემცირდა

წინასწარი მონაცემებით, 2023 წელს ერთწლიანი კულტურების ნათესმა ფართობმა 205.2 ათასი ჰექტარი შეადგინა, რაც წინა წლის შესაბამის მაჩვენებელს 4.9%-ით ჩამორჩება.საქსტატის ინფორმაციით, საშემოდგომო მარცვლოვანი კულტურების ნათესი ფართობი შემცირდა 3.7%-ით და შეადგინა 64.6 ათასი ჰექტარი, ხოლო საგაზაფხულო კულტურების ნათესი ფართობი შემცირდა 5.5%-ით და 140.5 ათასი ჰექტარი შეადგინა.ამასთანავე, ერთწლიანი კულტურების ნათეს ფართობში ყველაზე დიდი წილი სიმინდს უკავია, რომლის ნათესმა ფართობმა 75.4 ათასი ჰექტარი შეადგინა. ხორბლის ნათესი ფართობი 56.7 ათასი ჰექტარი იყო, ქერის - 22.4 ათასი ჰექტარი, კარტოფილის - 16.2 ათასი ჰექტარი, ერთწლიანი და მრავალწლიანი ბალახების - 13.2 ათასი ჰექტარი, ბოსტნეულის - 10.2 ათასი ჰექტარი, ხოლო დანარჩენი კულტურების ჯამური ნათესი ფართობი 11.1 ათას ჰექტარს შეადგენდა.

1712731882

როგორია ჩაის პლანტაციების რეაბილიტაციის სახელმწიფო პროგრამის 2023 წლის შედეგები

ჩაის პლანტაციების რეაბილიტაციის სახელმწიფო პროგრამა 2016 წელს დაიწყო, რომლის ფარგლებშიც, 2023 წელს სარეაბილიტაციო პლანტაციების ჯამური ფართობი 120.97 ჰექტარი იყო. ამის შესახებ საქართველოს ოკუპირებული ტერიტორიებიდან დევნილთა, შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალურიდაცვის სამინისტროს, დასაქმების პოლიტიკის დაგეგმვისა და განხორციელების 2023 წლის ანგარიშშია საუბარი.რაც შეეხება გასულ წელს დამტკიცებულ პროექტებში თანადაფინანსების ოდენობას, დოკუმენტის თანახმად, 305,136 ლარია.„პროექტის მიზანია, როგორც კერძო სექტორში, ასევე, სახელმწიფო საკუთრებაში არსებული ჩაის პლანტაციების რეაბილიტაცია, ჩაის პოტენციალის ეფექტიანად გამოყენება, თანამედროვე ჩაის გადამმუშავებელი საწარმოების შექმნა და ადგილობრივი ჩაის (მათ შორის, ბიო ჩაი) წარმოების ზრდის ხელშეწყობა. შედეგად ქვეყანაში თვითუზრუნველყოფის დონე ამაღლდება და საექსპორტო პოტენციალი გაიზრდება. 2023 წელს განხორციელდა შემდეგი აქტივობები:🔵 პროგრამაში ჩართული ბენეფიციარების რაოდენობა - 4;🔵 სარეაბილიტაციო პლანტაციების ჯამური ფართობი - 120.97 ჰა;🔵 რეაბილიტირებული პლანტაციების სარეაბილიტაციო სამუშაოების ჯამური ღირებულება - 438,137 ლარი;🔵 დამტკიცებულ პროექტებში თანადაფინანსების ოდენობა - 305,136 ლარი“,- აღნიშნულია დოკუმენტში.

1712300077

მეფუტკრეობის განვითარებაში მთავარი დაბრკოლება კადრების სიმცირეა -  მეფუტკრეთა გაერთიანება

პროფესიონალი კადრების სიმცირის გამო მეფუტკრეობის სფერო ვერ ვითარდება ისე, რისი რესურსიც გაგვაჩნია - ამის შესახებ „ბიზნესპარტნიორთან“ მეფუტკრე ტრენერი, საქართველოს მეფუტკრეთა გაერთიანების თანადამფუძნებელი ვლადიმერ ვარდოსანიძე აცხადებს. მისი თქმით, წარმოების მასშტაბის ზრდა დიდწილად სწორედ პროფესიულ კადრზეა დამოკიდებული, რის გამოც  ვერც მავნებლების გავრცელების პრევენცია ხერხდება.ცნობილი მეფუტკრე აცხადებს, რომ ამ დროს სექტორის განვითარებაში დიდი პერსპექტივაა როგორც წარმოების ზრდის, ასევე აპიტურიზმის განვითარების მიმართულებითაც.„ვეტერინარი არის პრობლემა, ვინაიდან კადრი არ გვყავს, ამისთვის საჭიროა ვიწრო სპეციალობის ადამიანი, რომელიც მეფუტკრეობაში ერკვევა. ამას ყველა ვეტერინარი ვერ გააკეთებს.  განათლების დონე უნდა გაიზარდოს მეფუტკრეობაში, რადგან  სამრეწველო მეფუტკრეობაზე გადავდივართ და კადრებთან დაკავშირებული საკითხი პირველ რიგში უნდა მოგვარდეს, ამისთვის პროფესიული სასწავლებლების როლის გაძლიერება ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფაქტორია. აუცილებელია საგანმანათლებლო ღონისძიებების გატარება მეფუტკრეობის სფეროში პროფესიონალიზმის ასამაღლებლად და ასევე მეფუტკრეების მუშაობის კულტურის ამაღლება“, - აცხადებს ვლადიმერ ვარდოსანიძე.მეფუტკრე ტრენერი ფუტკრის დაავადებებზეც ამახვილებს ყურადღებას და აცხადებს, რომ დანაკარგი გარდაუვალია, მაგრამ პროცესის სწორი მართვით მისი მასშტაბის შემცირება შესაძლებელია.„ფუტკარს განსაკუთრებით გაზაფხულზე უჭირს, ბევრი ვერ ახერხებს გამოზამთრებას და იღუპება.  ცალკე პრობლემაა მავნებელი, ამ შემთხვევაში ტკიპა, რასაც ფუტკარი ყველაზე მეტად ეწირება. სწორედ ამიტომ გვჭირდება გამოცდილი კადრი, რომ დაავადებას სწორად ვებრძოლოთ და აგროღონისძიებები გავატაროთ. რა თქმა უნდა, სახელმწიფოს მხრიდან მონიტორინგი უნდა გაძლიერდეს, მაგრამ ბევრი რამ ასევე სპეციალისტზეც არის დამოკიდებული. ყველა რეგიონში, სადაც მეფუტკრეობა ვეტერინარი არის პრობლემა, კადრი არ არის, ვინც უნდა შეამოწმოს საფუტკრე და რეკომენდაცია გასცეს. ნორმალურ პირობებში ფუტკრის დანაკარგი 5-10%-ს არ უნდა აღემატებოდეს, მაგრამ ხშირ შემთხვევაში გაცილებით მაღალი მასშტაბისაა, რაც სწორედ უცოდინარობას და კადრის დეფიციტს უკავშირდება“, - აცხადებს ვლადიმერ ვარდოსანიძე.ცნობისთვის, საქართველოს მეფუტკრეთა გაერთიანება 2018 წლის ოქტომბერში დაფუძნებული ორგანიზაციაა. გაერთიანების წევრია 13 სექტორული ორგანიზაცია (10 ასოციაცია და 3 კომპანია), ხოლო გაერთიანების ქოლგის ქვეშ მთელი საქართველოს მასშტაბით 4 000- ზე მეტი მეფუტკრეა.


სხვა სიახლეები
The Digital Banker-მა საქართველოს ბანკი საუკეთესო ციფრული სამომხმარებლო გამოცდილების მქონე ბანკად დაასახელა საქართველოში
The Digital Banker-მა საქართველოს ბანკი საუკეთესო ციფრული სამომხმარებლო გამოცდილების მქონე ბანკად დაასახელა საქართველოში

საერთაშორისო გამოცემა The Digital Banker-მა საქართველოს ბანკი საუკეთესო ციფრული სამომხმარებლო გამოცდილების (Digital CX) მქონე ბანკად დაასახელა საქართველოში.„ეგრევე“ - მომენტალური გადარიცხვა, თამაში, სასაჩუქრე ბარათები, ბიზნესსა და სამომხმარებლო მობილბანკში „სთორების“ ახალი სივრცე, ბიზნეს დეპოზიტები, ბიზნეს შეთავაზებები, ბიზნეს და გადახდების მენეჯერი, API მენეჯერი, - ეს საქართველოს ბანკის მიერ 2023 წელს განხორციელებული ინიციატივების მხოლოდ ნაწილია, რის გამოც ფინანსურმა ინსტიტუტმა საერთაშორისო აღიარება დაიმსახურა.საქართველოს ბანკის გუნდის მიზანი მომხმარებლისთვის განსაკუთრებული საბანკო გამოცდილების შეთავაზებაა. ამისათვის, ფინანსური ინსტიტუტი მომხმარებელს აძლევს შესაძლებლობას, ისარგებლონ 24/7-ზე მხარდაჭერით, რაც ბანკის გუნდს ეხმარება, მუდმივად ეცნობოდნენ მომხმარებლის საჭიროებებსა და მოთხოვნებს, შედეგად კი შექმნან მათ უკუკავშირზე დაფუძნებული სერვისები და გააუმჯობესონ არსებული პროდუქტები. „Digital CX-ის ჯილდო ისეთი წამყვანი ფინანსური ორგანიზაციების გამოვლენას ემსახურება, რომლებიც მუდმივად განვითარებად ციფრულ ეკოსისტემაში ქმნიან ისეთ ფინანსურ და საბანკო პროდუქტებსა და სერვისებს, რომლებიც მომავალი 5-10 წლის განმავლობაში მომხმარებლისთვის რელევანტური იქნება“, - აღნიშნავენ The Digital Banker-ის რედაქციაში.2024 წლის ჯილდოს ფარგლებში მონაწილეობა 900-მდე ფინანსურმა ორგანიზაციამ მიიღო. აპლიკანტებს კი გამომცემლობის რედაქციასთან ერთად KPMG-ის, EY-ის, PWC-ის, Deloitte-ის, Forrester-ის წარმომადგენლები და სხვა, მსოფლიოში აღიარებული ექსპერტები რაოდენობრივ და თვისობრივ მონაცემებზე დაყრდნობით აფასებდნენ.„საქართველოს ბანკი, როგორც ტექნოლოგიური ბანკი, მიზნად ისახავს მომხმარებელს შესთავაზოს თანამედროვე, მათ ყოველდღიურ საჭიროებებზე მორგებული სერვისები და პროდუქტები. სწორედ ამიტომ, ჩვენ აქტიურად ვმუშაობთ, რათა ჩვენს ფიზიკურ მომხმარებლებსა თუ ბიზნესებს შევთავაზოთ მათზე მორგებული გამოცდილება. იქნება ეს შეთავაზებების სივრცის მობილბანკში დამატება, სასაჩუქრე ბარათების შექმნა, QR-ის მეშვეობით თანხის განაღდების პროცედურის გამარტივება, sCoolApp-ში Chat GPT-ს ინტეგრაცია თუ სხვა.The Digital Banker-ისგან მოპოვებული აღიარება ჩვენი გუნდის ძალისხმევის დაფასებაა, რომელიც გვაძლევს მოტივაციას, არ გავჩერდეთ, გავაუმჯობესოთ არსებული და შევქმნათ ახალი, კიდევ უფრო მეტად ინოვაციური საბანკო გამოცდილება ჩვენი მომხმარებლისათვის“, - აღნიშნავენ საქართველოს ბანკის გუნდში.ინფორმაციისთვის, Digital CX ჯილდო გლობალური პროგრამაა, რომელიც მიზნად ისახავს გამოავლინოს ისეთი ფინანსური ინსტიტუტები, რომლებიც მუდმივად ცვალებად ციფრულ ეკოსისტემაში მომხმარებლისთვის მათ ინდივიდუალურ საჭიროებებზე მორგებულ ციფრულ გამოცდილებას ქმნიან. 

ბიზნესი 1714120910

თიბისი
თიბისის მობაილბანკში ახალი დამხმარე ღილაკებია: 4 ხერხი თუ როგორ გაიმარტივო ყოველდღიურობა მობაილბანკით

თიბისის მობაილბანკს ახალი ფუნქციონალი დაემატა - ახლა უკვე ნაკრების და სახელფასო ბარათის განახლება პირდაპირ აპლიკაციიდან არის შესაძლებელი. მსგავსი ფუნქციონალები მობაილბანკში ადამიანებს ყოველდღიურობის გასამარტივებლად და ბაზარზე საუკეთესო სამომხმარებლო გამოცდილების შესაქმნელად ინერგება. 1. გამოიწერე ბარათი სახლიდან გაუსვლელადთუ კი ჯერ არ ხარ მობაილბანკის მომხმარებელი, შეგიძლია გახდე სულ რაღაც 2 წუთში. უბრალოდ გადმოწერე აპლიკაცია, გაიარე რეგისტრაცია და გამოიწერე შენთვის სასურველი საბარათე ნაკრები. თან, მიიღებ შენს სასურველ მისამართზე ან ფილიალში.2. არ დარჩები ბარათის გარეშე, განაახლე ბარათი მობაილბანკიდანხშირად გვავიწყდება როდის გასდის ჩვენს ბარათებს ვადა, ან ვკარგავთ და გვებლოკება და უეცრად ბარათის გარეშე ვრჩებით. Ამ შემთხვევაში მობაილბანკიდან შეგიძლია ბარათი უბრალოდ განაახლო. Მთავარი გვერდზე შენი ბარათების ჩამონათვალიდან აირჩიე რომელი ბარათის განახლებაც გსურს, და შემდეგ დამხმარე ღილაკებიდან აირჩიე “ბარათის განახლება”.  Აირჩევ შენთვის სასურველ ბარათის ტიპს, ფერს და რომელ მისამართზე გსურს რომ მიიღო.3. მართე შენი ბარათები მარტივადᲐრის რამდენიმე სიტუაცია, რაშიც მობაილბანკის დამხმარე ღილაკები ძალიან გვადგება. თუ კი ონლაინ ყიდულობ ნივთს, შეგიძლია ნახო შენი ბარათის დეტალები საფულის მოძებნის გარეშე, ამისთვის დააჭირე ღილაკს “ბარათის დეტალები”. Ან თუნდაც, ბარათი დაკარგე და არ გინდა რომ სხვამ გამოიყენოს, შეგიძლია მობაილბანკიდან დაბლოკო - ღილაკით “დაბლოკვა”. ხანდახან გვავიწყდება ბარათის პინკოდი, მაგრამ მობაილბანკით 3 თითის დაწკაპუნებაში შეგიძლია განაახლო და გააგრძელო ბარათის გამოყენება, ამისთვის გამოიყენე ღალკი “პინ კოდის აღდგენა”. ყველა ამ ღილაკს, მობაილბანკის მთავარი გვერდიდან ბარათს რომ აირჩევ, ბარათის ქვეშ იპოვი.4. გაანაწილე ტრანზაქციებიმობაილბანკი გაძლევს საშუალებას დააბრუნო ტრანზაქცია და შემდეგ გაანაწილო თვეებზე, მსგავსი პროდუქტი საქართველოს ბაზარზე მხოლოდ თიბისიში შეხვდებით. Ტრანზაქციის გაანწილების მეშვეობით, შეგიძლია აირჩიო ტრანზაქცია რომლის დაბრუნებაც გინდა, მონიშნო ღილაკი “ტრანზაქციის დაბრუნება”, მიყვე პროცესს და დაიბრუნო მთლიანი თანხა ანგარიშზე. Გადასახადი კი განაწილდება მომდევნო თვეებზე. მობაილბანკში ტრანზაქციის განაწილების ფუნქციონალი გაძლევს საშუალებას ბოლო 2 კვირის განმავლობაში გადახდილი ტრანზაქცია (როგორც პარტნიორ, ისე არაპარტნიორ მაღაზიებში) უკან დაიბრუნო და მისი გადახდა 4 თვეზე გადაანაწილო. თვიური საპროცენტო განაკვეთი 1%.გადმოწერე თიბისის მობაილბანკი და გაიმარტივე ყოველდღიურობა.

ბიზნესი 1714118715

თიბისის მხარდაჭერით, მულტიფუნქციური კომპლექსი სიმეტრია ჯიქია” შენდება
თიბისის მხარდაჭერით, მულტიფუნქციური კომპლექსი „სიმეტრია ჯიქია” შენდება

თიბისის მხარდაჭერით, საბურთალოზე მულტიფუნქციური კომპლექსი „სიმეტრია ჯიქია” შენდება. კომპლექსი 3 მიმართულებას აერთიანებს: საცხოვრებელ, კომერციულ სივრცეებსა და ბიზნეს ცენტრს.კომპლექსი დაპროექტებულია ყოველდღიური საჭიროებების გათვალისწინებით სადაც ყველა დეტალზე ნაფიქრია. საცურაო აუზი, სპორტული დარბაზი, საკვები ობიექტები, მაღაზიები, საერთო სამუშაო სივრცეები და იზოლირებული ეზო მცხოვრებლებისათვის, სადაც გათვალისწინებულია როგორც სპორტული მოედანი, ასევე ბავშვთა გასართობი სივრცე, ყოველდღიური ცხოვრებისთვის, მუშაობისა და დასვენებისთვის შესაბამის გარემოს შექმნის.საერთო სივრცეებს, ეზოს, მოედანს და მწვანე ტერასებს კომპლექსში 3000 მკვ.მ ფართობი უკავია.პროექტს სტრატეგიული ადგილმდებარეობა აქვს - საბურთალოს ოთხი ქუჩის - ქავთარაძის, სანდრო ეულის, პოლიტკოვსკაიასა და უნივერსიტეტის ქუჩების კვეთა, რაც საზოგადოებრივ ტრანსპორტზე ხელმისაწვდომობას უზრუნველყოფს. უახლოესი მეტროს სადგური, პროექტიდან 150 მეტრში მდებარეობს.პროექტი  გამოირჩევა პრაქტიკული გეგმარებითა და ენერგოეფექტურობით, რაც მაქსიმალურ კომფორტს უზრუნველყოფს, მისი მშენებლობა 2027 წელს დასრულდება.„ჩვენთვის „სიმეტრია ჯიქია“, ადამიანსა და გარემოზე ნაფიქრი  კიდევ ერთი პროექტია. პროექტის ფუნქციურობიდან და მდებარეობიდან გამომდინარე მიგვაჩნია, რომ „სიმეტრია ჯიქიას“ უდიდესი პოტენციალი აქვს ჩამოყალიბდეს ამ უბნის ე.წ. ჰაბად, სადაც ყველა ფუნქცია იქნება თავმოყრილი კარგი ცხოვრების, მუშაობისა და თუ დასვენებისათვის. გვიხარია, რომ პროექტ „სიმეტრია ჯიქიას“ განვითარება გვიწევს ისეთ პარტნიორებთან ერთად, როგორიცაა „თიბისი ბანკი“ და „კაპიტოლ მენეჯმენტი“. გვჯერა, რომ არსებული რესურსების გაერთიანებით შევქმნით ისეთ ფასეულ აქტივს, რომელიც ყველა ჩართული მხარისათვის სიმეტრიული სარგებლის მომტანი იქნება“, - უჩა ქართველიშვილი, „სიმეტრიას“ დირექტორი.„მოხარული ვარ, რომ “სიმეტრიას” და თიბისის პარტნიორობის ფარგლებში, იქმნება პროექტი, რომელიც მოსახლეობას, საცხოვრებლად, თანამედროვე დიზაინისა და სრულყოფილი ინფრასტრუქტურის მულტიფუნქციურ გარემოს შესთავაზებს. ჩვენთვის, როგორც 41%-იანი ბაზრის წილით, დეველოპერული და უძრავი ქონების სექტორის #1 მხარდამჭერისთვის, მნიშვნელოვანია სექტორის სწორად განვითარება, განსაკუთრებით ახლა, როდესაც უძრავი ქონების ბაზარზე მოთხოვნა სულ უფრო მზარდია“, - გიორგი დარჩიაშვილი - თიბისის მსხვილი და საშუალო კორპორატიული კლიენტების მომსახურების დეპარტამენტის დირექტორი.კომპანია „სიმეტრია“ 10 წელზე მეტია ქმნის ფასეულ უძრავ ქონებას საქართველოში.  დღეისათვის მის პორტფოლიოში მრავალი მნიშვნელოვანი პროექტია წარმოდგენილი, მაგალითად: Holiday Inn Express Tbilsi Avlabari – თბილისში; Best Western Kutaisi – პირველი ბრენდული სასტუმრო ქუთაისში; სავაჭრო ცენტრი „გლდანი მოლი“; საცხოვრებელი კომპლექსები – „სიმეტრია ვაკე” და „სიმეტრია ლისი“. ამ ეტაპზე დასრულების პროცესშია პრემიუმ კლასის საცხოვრებელი უბანი „სიმეტრია პარკი“ მთაწმინდის რაიონში.„სიმეტრიას“ მიზანია, საიმედო პარტნიორი გახდეს უძრავი ქონებით დაინტერესებული ადამიანებისთვის და მათთან ერთად შექმნას ისეთი აქტივები, საიდანაც ყველა სიმეტრიულ სარგებელს მიიღებს.

ბიზნესი 1714116539

ხალხი ქუჩაში
საქართველოში მოსახლეობის რაოდენობა 1.1%-ით შემცირდა

2024 წლის 1-ელი იანვრის მდგომარეობით, საქართველოს მოსახლეობის რიცხოვნობამ 3 694 600 ათასი კაცი შეადგინა, რაც წინა წლის შესაბამისი პერიოდის მაჩვენებელთან შედარებით 1.1 პროცენტით ნაკლებია - ამის შესახებ აღნიშნულია სტატისტიკის ეროვნული სამსახურის ანგარიშში.აღსანიშნავია, რომ 2023 წელს დაფიქსირდა უარყოფითი ბუნებრივი მატება (-2 542) და უარყოფითი მიგრაციული სალდო (-39 207).საქსტატის მონაცემებით, 2024 წლის 1 იანვრის მდგომარეობით, საქართველოს მოსახლეობის 61.0 პროცენტი ცხოვრობს საქალაქო დასახლებებში. ამასთან, ქ. თბილისის მოსახლეობა მთლიანი მოსახლეობის მესამედზე მეტს შეადგენს. 2024 წლის 1 იანვრის მდგომარეობით, 0-14 წლის მოსახლეობის წილი მთელ მოსახლეობაში19.5 პროცენტს შეადგენს, შრომისუნარიან ასაკში მყოფი მოსახლეობის წილი (15-64 წლის ასაკობრივი ჯგუფი) – 64.3 პროცენტს, ხოლო 65 წლის და უფროსი ასაკის მოსახლეობის წილი − 16.2პროცენტს.2024 წლის 1 იანვრის მდგომარეობით, კაცების რიცხოვნობამ 1 774.5 ათასი შეადგინა, ხოლო ქალების რიცხოვნობამ – 1 920.1 ათასი. ამასთან, საქართველოს მოსახლეობის 48 პროცენტი კაცი, ხოლო 52 პროცენტი – ქალია. სქესთა რაოდენობრივი თანაფარდობის მაჩვენებელი 92-ს შეადგენს, რაც იმას ნიშნავს, რომ ყოველ 100 ქალზე 92 კაცი მოდის.აღსანიშნავია, რომ 40 წლამდე ასაკში კაცების რიცხოვნობა აღემატება ქალების რიცხოვნობას, ხოლო 40 წლის ასაკიდან სახეზე გვაქვს საპირისპირო სურათი, რაც გამოწვეულია კაცებთან შედარებით ქალების უფრო მაღალი სიცოცხლის მოსალოდნელი ხანგრძლივობით.ამასთან, წინა წელთან შედარებით, 2023 წელს სიცოცხლის მოსალოდნელი ხანგრძლივობა 1.3 ერთეულით გაიზარდა და 75.0 წელი შეადგინა, მათ შორის კაცებისათვის – 70.6 წელი, ხოლო ქალებისათვის – 79.4 წელი.2024 წლის 1 იანვრის მდგომარეობით, საქართველოს მოსახლეობის მედიანური ასაკი შეადგენს 38 წელს.

საზოგადოება 1714116194

ბიო პროდუქცია
ბიო სასათბურე მეურნეობას ქვეყანაში ხელშეწყობა არ აქვს -„ბოსტანის“ დამფუძნებელი

საქართველოში პირველი ბიო სასათბურე მეურნეობა „ბოსტანი“ პანდემიის დროს, 2020 წელს შეიქმნა. როგორც „კომერსანტთან“ საუბრისას ბიო მეურნეობა „ბოსტანის“ დამფუძნებელი, ბექა ბარჯაძე ამბობს, მეურნეობის მოწყობის ინვესტიციამ მილიონამდე ლარი შეადგინა, მაგრამ ჯერ მოგებაზე ლაპარაკი არ არის, რადგან ქვეყანაში დარგის - ბიომეურნეობის მიმართ არც ინტერესი და არც მხარდაჭერა არ არის, ამ 4 წლის განმავლობაში, არანაირი დახმარება და გრანტი არ მიუღიათ. „კომერსანტი“ ბექა ბარჯაძეს ბიომეურნეობა „ბოსტანის“ შექმნის, ინვესტიციის, გამოწვევების, პროდუქციისა და გეგმების შესახებ ესაუბრა. როდის შეიქმნა „ბოსტანი“ და როგორ ვითარდებოდა თქვენი ბიომეურნეობა?ბექა ბარჯაძე, ბიომეურნეობა „ბოსტანის“ დამფუძნებელი: „ბოსტნის“ იდეა გაჩნდა იქიდან, რომ ოჯახისთვის მინდოდა ჯანსაღი პროდუქტი მეწარმოებინა. შემდეგ უკვე იმხელა ფინანსები დასჭირდა ამ საქმეს, ბიზნესად ვაქციე. სათბურების მშენებლობა ქვემო ფონიჭალაში პანდემიის დროს, 2020 წლიდან დავიწყე და იმ ბოსტნეულის მოყვანა დავიწყეთ, რაც ბავშვის რაციონში მნიშვნელოვანია.პარალელურად დავიწყე ბიო სერტიფიცირების პროცესი, რაც საქართველოში იშვიათად ხდება. ყველა იძახის „ბიო ვარ“, „ბიო ვარო“, მაგრამ თუ სერტიფიცირება არ გაქვს გავლილი,  ბიოპროდუქტი არ გაქვს იმიტომ, რომ სათესლე მასალაც არ იყიდება აქ ბიო, შვეიცარიიდან ჩამოგვაქვს. 2021 წელს უკვე გარდამავალი სერტიფიკატი მოგვანიჭეს, 2023 წლის პირველი იანვრიდან კავკასსერტის სერტიფიკატი მივიღეთ. ჩვენი სერტიფიკატი გადის ევროპაშიც და ამერიკაშიც, უბრალოდ არ გვაქვს ჯერ იმხელა წარმოება, რომ ექსპორტზე ვიფიქროთ.შარშან დავიმატეთ ახალი პროდუქტები - ქათმის ხორცი და კვერცხი. გვაქვს ქათმის მეურნეობა, სადაც ქათამი ბუნებრივ პირობებში, ბუნებრივი საკვებით იზრდება და პროდუქტიც რადიკალურად განსხვავებულია მაღაზიაში ნაყიდი ქათმისგან. ამ ხნის განმავლობაში რაიმე გრანტი ხომ არ მიგიღიათ? რამდენი იყო მეურნეობის შექმნის ინვესტიცია?ვერც ერთი გრანტი ვერ მოგვერგო იმიტომ, რომ ჩვენი მეურნეობა თბილისშია და არც ერთი გრანტი აქ არ გაიცემა. ამიტომ ყველაფერი ჩვენი სახსრებით და შრომით შევქმენით. ამ ხნის განმავლობაში დაახლოებით მილიონ ლარამდე ინვესტიცია განხორციელდა. სათბურების ფართი 1300 კვადრატია. ჩვენი მეურნეობა პირველი ბიო სასათბურე მეურნეობაა საქართველოში. ეს ისეთი დარგია, რომელსაც განვითარება სჭირდება, მაგრამ ჯერჯერობით ხელშეწყობა არ გვაქვს.რომელი ბოსტნეული მოგყავთ?ის ბოსტნეული მოგვყავს, რომელიც სასარგებლოა ბავშვებისთვის: სტაფილო, ბროკოლი, ყაბაყი, ჭარხალი, ფერადი პომიდორი, ჩერი, კიტრი და ა.შ. წელს სათესლე მასალის ჩამოტანა გვიჭიანურდება. ბაზარზე რა სათესლე მასალაც იყიდება, არც ერთი არ არის ბიო. ამიტომ შეიძლება ცოტა დაგვიგვიანდეს პროდუქციის მოყვანა. სად ყიდით თქვენს ბიოპროდუქტს?გვაქვს ჩვენი ფეისბუქ გვერდი - „ბოსტანი“ და პროდუქციას ონლაინ ვყიდით. ჩაბარება დავიწყეთ მაღაზიებში, მაგრამ მერე აღმოჩნდა, რომ ყველა მაღაზიას თავისი იდეა აქვს და ვერ ავეწყვეთ. აღმოვაჩინეთ, რომ ზოგან „ბოსტანის“ სახელით ყიდდნენ იმ ბოსტნეულს, რომელიც ჩვენი არ იყო. ამიტომ გადავწყვიტეთ, რომ არც ერთ მაღაზიაში არ შეგვეტანა პროდუქცია. ჩვენი სტაბილური მომხმარებელი გვყავს, რომლებიც თვეში 3-4-ჯერ აკეთებენ შეკვეთას.რეალობაში ბიო ბოსტნეული ძალიან რთული მოსაყვანია. ჩვეულებრივი ბოსტნეული თუ მოდის 100%, ბიო ბოსტნეულის შემთხვევაში მოსავლიანობა 50-60%-ია. რისკებიც მეტი აქვს. მავნებელი მწერი თუ გაჩნდა, შეიძლება ბოსტნეულის 30-40% დაზიანდეს იმიტომ, რომ ქიმიას ვერ ვიყენებთ და ბუნებრივი საშუალებებით ვებრძვით მავნებლებს. ბევრი შემთხვევა ყოფილა, როცა სათბური მთლიანად გაუქმებულა.ამ ეტაპზე რა არის მთავარი გამოწვევა?მთავარი გამოწვევა ის არის, რომ პროდუქციის პოპულარიზაცია არ ხდება. ბევრმა მომხმარებელმა არ იცის, რა არის ბიო პროდუქცია. ფასს რომ იგებენ, ვერ ხვდებიან, რატომ უნდა გადაიხადონ კილო ბიო სტაფილოში 8 ლარი. სეგმენტი უკვე გაგვიჩნდა, ჩვენი ბაზა გვაქვს, მომხმარებლები სისტემატურად გვიკვეთავენ ბოსტნეულს, მაგრამ არის ერთ პრობლემა. მე სერტიფიცირების პროცესისთვის 3 წელი დამჭირდა, მაგრამ ჩემთან ერთად შეიძლება სხვა ვიღაცამ თქვას, რომ არის ბიო, მაგრამ რეალურად არ იყოს ბიო. ამიტომ მომხმარებლების მხრიდან ნდობა არ არის.ბიო პროდუქციაზე მოთხოვნა მზარდია?ეტაპობრივად გვეზრდება მომხმარებლების რაოდენობა, მაგრამ დახმარებაც რომ იყოს, თუნდაც პოპულარიზაციის კუთხით, საკმაოდ წაგვადგებოდა.არ გქონიათ მცდელობა, რომ მიგემართათ ხილ-ბოსტნეულის ექსპორტიორთა ასოციაციისთვის, ან სოფლის მეურნეობის სამინისტროსთვის?რომც მიგვემართა, არანაირი აზრი არ ექნებოდა იმიტომ, რომ აქცენტი სხვა რამეზე აქვთ.მაგრამ დარგს მხარდაჭერა ხომ სჭირდება? მეურნეობა რომ დავიწყე, პირველივე წელს დავეჯახეთ ძალიან დიდ პრობლემას. გათბობა გაზზეა სათბურში, არ შეიძლება ქვანახშირის ან მეორადი ზეთის გამოყენება. თავიდან გვითხრეს, რომ მეურნეობაში სამომხმარებლო ტარიფი გვექნებოდა. გათბობის სისტემა გავმართეთ, რაც ძალიან დიდი თანხა დაჯდა. პირველი მოსავალი რომ დავთესეთ, წლის ბოლოს კომერციული ტარიფი მოვიდა, რამაც იმხელა ფინანსური დარტყმა მოგვაყენა, ძალიან დავზარალდით. დარგის - სასათბურე მეურნეობის იდეა იყო, რომ ზამთარში გვეწარმოებინა ბავშვებისთვის ის ბოსტნეული, რომელიც ზაფხულში მოდის, მაგრამ იმდენად ძვირია გაზი და იმდენად დიდია ხარჯი, აღარ გვიღირდა ზამთარში ბოსტნეულის მოყვანა. ქართველი მომხმარებელი არ არის იმისთვის მზად, რომ ყაბაყში 25 და 30 ლარი გადაიხადოს. ევროპაში სახელმწიფო ამ დარგს 100%-ით აფინანსებს. საქართველოში კი არანაირი მხარდაჭერა არ აქვს. თუ კი ვინმე უცხოელი ჩამოდის მეურნეობის განხრით, ყველა ჩვენი ბოსტნის სანახავად მოდის, სავიზიტო ბარათივით ვართ. თავიდან ეს საქმე რომ დავიწყე, მეუბნებოდნენ „გიჟი ხარო“. გაამართლა, მაგრამ მხარდაჭერა გვჭირდება. ახლა მთავარი გამოწვევა ის რის, რომ მოსავლის დაზიანება შევამციროთ.დიდი ინვესტიცია ახსენეთ. არის თქვენი ბიზნესი მომგებიანი?ჯერ მოგებაზე ლაპარაკი ზედმეტია.ყველაზე მოთხოვნადი რომელი ბოსტნეულია?ამ ეტაპზე აქცენტი გადავიტანეთ ქათმის ხორცზე და კვერცხზე. ძალიან მოთხოვნადია ეს პროდუქტები. 2022 წლის პირველ დეკემბერს დავიწყეთ ქათმის გაყიდვა. რომ დავაკვირდით, ბავშვის რაციონში ქათმის ხორცი მნიშვნელოვანი პროდუქტია. ამიტომ ბოსტნეულს ქათამიც და კვერცხიც დავამატეთ. ესენიც ონლაინ იყიდება და იმავე საღამოს 8-დან 12 საათამდე მიეწოდება მომხმარებელს. სურსათის უვნებლობის სააგენტოში ვართ დარეგისტრირებული როგორც მცირე ფერმა და 300 ფრთის ყოლის უფლება გვაქვს და ყოველთვიურად დაახლოებით 300 ფრთა ქათამს  ვაწარმოებთ. სამომავლოდ რა გეგმები გაქვთ, ახალი ბოსტნეულის ან პროდუქტის დამატებას ხომ არ გეგმავთ?სუპერმარკეტების ქსელებთან თანამშრომლობას არ ვგეგმავთ. მათ დაბალბიუჯეტიანი პროდუქტი აქვთ და ჩვენი პროდუქტი ძვირი გამოდის. საკუთარი მაღაზიის გახსნას განვიხილავთ, მაგრამ ამას დიდი ფინანსური რესურსი სჭირდება და ამ ეტაპზე გვირჩევნია, ისევ ონლაინ მომხმარებლების რაოდენობა გავზარდოთ და მერე ვიფიქროთ მაღაზიის გახსნაზე. 

სხვადასხვა 1714115858

მატარებლები
ცნობილია, როდის დასრულდება ბაქო-თბილისი-ყარსის რკინიგზის საქართველოს მონაკვეთზე მშენებლობა

ბაქო-თბილისი-ყარსის (BTK) რკინიგზის საქართველოს ნაწილზე სამშენებლო სამუშაოების 95% დასრულდა.ამის შესახებ აზერბაიჯანის ციფრული განვითარებისა და ტრანსპორტის მინისტრის მოადგილემ სამირ მამედოვმა ბაქოში აზერბაიჯანულ-უნგრეთის მთავრობათაშორისი კომისიის მე-10 შეხვედრაზე განაცხადა.მან ხაზგასმით აღნიშნა, რომ სამუშაოები მიმდინარე წლის მაისში დასრულდება.„რკინის აბრეშუმის გზა“ იგივე „ბაქო-თბილისი-ყარსის“ რკინიგზა ექსპლუატაციაში 2017 წლის 30 ოქტომბერს შევიდა.პროექტის ფარგლებში აშენდა ყარსი-ახალქალაქის რკინიგზის 98 კმ სიგრძის მონაკვეთი, საიდანაც 68 კმ თურქეთზე, ხოლო 30 კმ საქართველოზე გადის. ასევე  საქართველოში ახალქალაქი-თბილისის 183 კმ მონაკვეთის რეკონსტრუქცია განხორციელდა.რკინიგზის მაგისტრალის ქართულ ნაწილზე სამუშაოები აზერბაიჯანმა დააფინანსა, და საქართველოს ორი შეღავათიანი სესხი გამოუყო, ჯამში $775 მილიონი.BTK-ის საერთო სიგრძე 826 კმ-ია. 2021 წელს ამ რკინიგზაზე ტვირთის გადაზიდვის მოცულობამ შეადგინა 476,9 ათასი ტონა (+ 2,1-ჯერ მეტი 2020 წლის მაჩვენებელზე).

ეკონომიკა 1714115143