ბიო პროდუქცია
ბიო სასათბურე მეურნეობას ქვეყანაში ხელშეწყობა არ აქვს -„ბოსტანის“ დამფუძნებელი

საქართველოში პირველი ბიო სასათბურე მეურნეობა „ბოსტანი“ პანდემიის დროს, 2020 წელს შეიქმნა. როგორც „კომერსანტთან“ საუბრისას ბიო მეურნეობა „ბოსტანის“ დამფუძნებელი, ბექა ბარჯაძე ამბობს, მეურნეობის მოწყობის ინვესტიციამ მილიონამდე ლარი შეადგინა, მაგრამ ჯერ მოგებაზე ლაპარაკი არ არის, რადგან ქვეყანაში დარგის - ბიომეურნეობის მიმართ არც ინტერესი და არც მხარდაჭერა არ არის, ამ 4 წლის განმავლობაში, არანაირი დახმარება და გრანტი არ მიუღიათ. „კომერსანტი“ ბექა ბარჯაძეს ბიომეურნეობა „ბოსტანის“ შექმნის, ინვესტიციის, გამოწვევების, პროდუქციისა და გეგმების შესახებ ესაუბრა. როდის შეიქმნა „ბოსტანი“ და როგორ ვითარდებოდა თქვენი ბიომეურნეობა?ბექა ბარჯაძე, ბიომეურნეობა „ბოსტანის“ დამფუძნებელი: „ბოსტნის“ იდეა გაჩნდა იქიდან, რომ ოჯახისთვის მინდოდა ჯანსაღი პროდუქტი მეწარმოებინა. შემდეგ უკვე იმხელა ფინანსები დასჭირდა ამ საქმეს, ბიზნესად ვაქციე. სათბურების მშენებლობა ქვემო ფონიჭალაში პანდემიის დროს, 2020 წლიდან დავიწყე და იმ ბოსტნეულის მოყვანა დავიწყეთ, რაც ბავშვის რაციონში მნიშვნელოვანია.პარალელურად დავიწყე ბიო სერტიფიცირების პროცესი, რაც საქართველოში იშვიათად ხდება. ყველა იძახის „ბიო ვარ“, „ბიო ვარო“, მაგრამ თუ სერტიფიცირება არ გაქვს გავლილი,  ბიოპროდუქტი არ გაქვს იმიტომ, რომ სათესლე მასალაც არ იყიდება აქ ბიო, შვეიცარიიდან ჩამოგვაქვს. 2021 წელს უკვე გარდამავალი სერტიფიკატი მოგვანიჭეს, 2023 წლის პირველი იანვრიდან კავკასსერტის სერტიფიკატი მივიღეთ. ჩვენი სერტიფიკატი გადის ევროპაშიც და ამერიკაშიც, უბრალოდ არ გვაქვს ჯერ იმხელა წარმოება, რომ ექსპორტზე ვიფიქროთ.შარშან დავიმატეთ ახალი პროდუქტები - ქათმის ხორცი და კვერცხი. გვაქვს ქათმის მეურნეობა, სადაც ქათამი ბუნებრივ პირობებში, ბუნებრივი საკვებით იზრდება და პროდუქტიც რადიკალურად განსხვავებულია მაღაზიაში ნაყიდი ქათმისგან. ამ ხნის განმავლობაში რაიმე გრანტი ხომ არ მიგიღიათ? რამდენი იყო მეურნეობის შექმნის ინვესტიცია?ვერც ერთი გრანტი ვერ მოგვერგო იმიტომ, რომ ჩვენი მეურნეობა თბილისშია და არც ერთი გრანტი აქ არ გაიცემა. ამიტომ ყველაფერი ჩვენი სახსრებით და შრომით შევქმენით. ამ ხნის განმავლობაში დაახლოებით მილიონ ლარამდე ინვესტიცია განხორციელდა. სათბურების ფართი 1300 კვადრატია. ჩვენი მეურნეობა პირველი ბიო სასათბურე მეურნეობაა საქართველოში. ეს ისეთი დარგია, რომელსაც განვითარება სჭირდება, მაგრამ ჯერჯერობით ხელშეწყობა არ გვაქვს.რომელი ბოსტნეული მოგყავთ?ის ბოსტნეული მოგვყავს, რომელიც სასარგებლოა ბავშვებისთვის: სტაფილო, ბროკოლი, ყაბაყი, ჭარხალი, ფერადი პომიდორი, ჩერი, კიტრი და ა.შ. წელს სათესლე მასალის ჩამოტანა გვიჭიანურდება. ბაზარზე რა სათესლე მასალაც იყიდება, არც ერთი არ არის ბიო. ამიტომ შეიძლება ცოტა დაგვიგვიანდეს პროდუქციის მოყვანა. სად ყიდით თქვენს ბიოპროდუქტს?გვაქვს ჩვენი ფეისბუქ გვერდი - „ბოსტანი“ და პროდუქციას ონლაინ ვყიდით. ჩაბარება დავიწყეთ მაღაზიებში, მაგრამ მერე აღმოჩნდა, რომ ყველა მაღაზიას თავისი იდეა აქვს და ვერ ავეწყვეთ. აღმოვაჩინეთ, რომ ზოგან „ბოსტანის“ სახელით ყიდდნენ იმ ბოსტნეულს, რომელიც ჩვენი არ იყო. ამიტომ გადავწყვიტეთ, რომ არც ერთ მაღაზიაში არ შეგვეტანა პროდუქცია. ჩვენი სტაბილური მომხმარებელი გვყავს, რომლებიც თვეში 3-4-ჯერ აკეთებენ შეკვეთას.რეალობაში ბიო ბოსტნეული ძალიან რთული მოსაყვანია. ჩვეულებრივი ბოსტნეული თუ მოდის 100%, ბიო ბოსტნეულის შემთხვევაში მოსავლიანობა 50-60%-ია. რისკებიც მეტი აქვს. მავნებელი მწერი თუ გაჩნდა, შეიძლება ბოსტნეულის 30-40% დაზიანდეს იმიტომ, რომ ქიმიას ვერ ვიყენებთ და ბუნებრივი საშუალებებით ვებრძვით მავნებლებს. ბევრი შემთხვევა ყოფილა, როცა სათბური მთლიანად გაუქმებულა.ამ ეტაპზე რა არის მთავარი გამოწვევა?მთავარი გამოწვევა ის არის, რომ პროდუქციის პოპულარიზაცია არ ხდება. ბევრმა მომხმარებელმა არ იცის, რა არის ბიო პროდუქცია. ფასს რომ იგებენ, ვერ ხვდებიან, რატომ უნდა გადაიხადონ კილო ბიო სტაფილოში 8 ლარი. სეგმენტი უკვე გაგვიჩნდა, ჩვენი ბაზა გვაქვს, მომხმარებლები სისტემატურად გვიკვეთავენ ბოსტნეულს, მაგრამ არის ერთ პრობლემა. მე სერტიფიცირების პროცესისთვის 3 წელი დამჭირდა, მაგრამ ჩემთან ერთად შეიძლება სხვა ვიღაცამ თქვას, რომ არის ბიო, მაგრამ რეალურად არ იყოს ბიო. ამიტომ მომხმარებლების მხრიდან ნდობა არ არის.ბიო პროდუქციაზე მოთხოვნა მზარდია?ეტაპობრივად გვეზრდება მომხმარებლების რაოდენობა, მაგრამ დახმარებაც რომ იყოს, თუნდაც პოპულარიზაციის კუთხით, საკმაოდ წაგვადგებოდა.არ გქონიათ მცდელობა, რომ მიგემართათ ხილ-ბოსტნეულის ექსპორტიორთა ასოციაციისთვის, ან სოფლის მეურნეობის სამინისტროსთვის?რომც მიგვემართა, არანაირი აზრი არ ექნებოდა იმიტომ, რომ აქცენტი სხვა რამეზე აქვთ.მაგრამ დარგს მხარდაჭერა ხომ სჭირდება? მეურნეობა რომ დავიწყე, პირველივე წელს დავეჯახეთ ძალიან დიდ პრობლემას. გათბობა გაზზეა სათბურში, არ შეიძლება ქვანახშირის ან მეორადი ზეთის გამოყენება. თავიდან გვითხრეს, რომ მეურნეობაში სამომხმარებლო ტარიფი გვექნებოდა. გათბობის სისტემა გავმართეთ, რაც ძალიან დიდი თანხა დაჯდა. პირველი მოსავალი რომ დავთესეთ, წლის ბოლოს კომერციული ტარიფი მოვიდა, რამაც იმხელა ფინანსური დარტყმა მოგვაყენა, ძალიან დავზარალდით. დარგის - სასათბურე მეურნეობის იდეა იყო, რომ ზამთარში გვეწარმოებინა ბავშვებისთვის ის ბოსტნეული, რომელიც ზაფხულში მოდის, მაგრამ იმდენად ძვირია გაზი და იმდენად დიდია ხარჯი, აღარ გვიღირდა ზამთარში ბოსტნეულის მოყვანა. ქართველი მომხმარებელი არ არის იმისთვის მზად, რომ ყაბაყში 25 და 30 ლარი გადაიხადოს. ევროპაში სახელმწიფო ამ დარგს 100%-ით აფინანსებს. საქართველოში კი არანაირი მხარდაჭერა არ აქვს. თუ კი ვინმე უცხოელი ჩამოდის მეურნეობის განხრით, ყველა ჩვენი ბოსტნის სანახავად მოდის, სავიზიტო ბარათივით ვართ. თავიდან ეს საქმე რომ დავიწყე, მეუბნებოდნენ „გიჟი ხარო“. გაამართლა, მაგრამ მხარდაჭერა გვჭირდება. ახლა მთავარი გამოწვევა ის რის, რომ მოსავლის დაზიანება შევამციროთ.დიდი ინვესტიცია ახსენეთ. არის თქვენი ბიზნესი მომგებიანი?ჯერ მოგებაზე ლაპარაკი ზედმეტია.ყველაზე მოთხოვნადი რომელი ბოსტნეულია?ამ ეტაპზე აქცენტი გადავიტანეთ ქათმის ხორცზე და კვერცხზე. ძალიან მოთხოვნადია ეს პროდუქტები. 2022 წლის პირველ დეკემბერს დავიწყეთ ქათმის გაყიდვა. რომ დავაკვირდით, ბავშვის რაციონში ქათმის ხორცი მნიშვნელოვანი პროდუქტია. ამიტომ ბოსტნეულს ქათამიც და კვერცხიც დავამატეთ. ესენიც ონლაინ იყიდება და იმავე საღამოს 8-დან 12 საათამდე მიეწოდება მომხმარებელს. სურსათის უვნებლობის სააგენტოში ვართ დარეგისტრირებული როგორც მცირე ფერმა და 300 ფრთის ყოლის უფლება გვაქვს და ყოველთვიურად დაახლოებით 300 ფრთა ქათამს  ვაწარმოებთ. სამომავლოდ რა გეგმები გაქვთ, ახალი ბოსტნეულის ან პროდუქტის დამატებას ხომ არ გეგმავთ?სუპერმარკეტების ქსელებთან თანამშრომლობას არ ვგეგმავთ. მათ დაბალბიუჯეტიანი პროდუქტი აქვთ და ჩვენი პროდუქტი ძვირი გამოდის. საკუთარი მაღაზიის გახსნას განვიხილავთ, მაგრამ ამას დიდი ფინანსური რესურსი სჭირდება და ამ ეტაპზე გვირჩევნია, ისევ ონლაინ მომხმარებლების რაოდენობა გავზარდოთ და მერე ვიფიქროთ მაღაზიის გახსნაზე. 

1714115858

მულენ რუჟის ცნობილი კაბარე
პარიზში მულენ რუჟის ცნობილი კაბარეს წითელი ფრთები ჩამოვარდა - DW

პარიზში ქალაქის ერთ-ერთი მთავარი ღირსშესანიშნაობა და ლენდმარკი დაზიანდა. როგორც DW წერს, მულენ რუჟის ცნობილი წითელი ფრთები ჩამოვარდა. შემთხვევა 25 აპრილის ღამის 2-დან 3 საათამდე მოხდა.  როგორც ფრანგულია მედია წერს, პარიზში მულენ რუჟის ფრთების ჩამოვარდნის მიზეზი უცნობია.მულენ რუჟის კაბარეს შენობა პარიზში ტურისტებისთვის ერთ-ერთი ყველაზე პოპულარული ადგილია. მსგავსი ინციდენტი მულენ რუჟში პირველად მოხდა. კაბარე პარიზის ცენტრში, კლიშის ხეივანზე, 1889 წლიდან მუშაობს.

1714054320

ენგური ატრაქცია
„ენგური ატრაქცია“ სულ უფრო საინტერესო ხდება როგორც ვიზიტორებისთვის, ასევე ინვესტორებისთვის - ნიკა ანთიძე

მსოფლიოს 10 ყველაზე მაღალ კაშხალს შორის შემავალმა „ენგურჰესმა“ ტურისტული დატვირთვა 2022 წლიდან შეიძინა. ამ პერიოდიდან მოყოლებული „ენგურჰესი“ როგორც ადგილობრივ, ისე საერთაშორისო სტუმრებს შთამბეჭდავი ტურებით ემსახურება. უნდა აღინიშნოს ისიც, რომ ენგური ატრაქცია ყოველდღიურად ვითარდება, რაც ტურისტების დამატებითი ნაკადის მოზიდვის შესაძლებლობას იძლევა.როგორც „ენგური ატრაქციას“ დირექტორი ნიკა ანთიძე აცხადებს, დიდი მოლოდინია იმის, რომ უახლოეს პერიოდში ადგილზე ვიზიტორების რიცხვი მკვეთრად გაიზრდება და ამაზე მუშაობა აქტიურად მიმდინარეობს.„მოგეხსენებათ, „ენგურჰესი“ ეს არის განსაკუთრებული მნიშვნელობის ობიექტი და ის საქართველოს ენერგოდამოუკიდებლობაში მნიშვნელოვან როლს თამაშობს. „ენგურჰესი“ მსოფლიო მასშტაბით 10-ეულში შედის როგორც სიმაღლით, ისე ფართობით. ამიტომ მოლოდინები დიდია.ვვითარდებით ინფრასტრუქტურულად და განვითარება გულისხმობს, რომ ვიზიტორებისთვის გვაქვს კინოთეატრი, სადაც ვაჩვენებთ 9-წუთიან ფილმს  „ენგურჰესის“ მშენებლობის ისტორიაზე. აქ ასევე ვაჩვენებთ ანიმაციას, იმაზე, თუ როგორ მუშაობს ჰესი. გვაქვს ასევე არაჩვეულებრივი მხატვრის ქეთი მელქაძის ნამუშევრების გამოფენა-გალერეა. გვაქვს სუვენირების მაღაზიები, კაფეები. ასევე ემოციების გამოხატვის ოთახი. სულ ცოტა ხანში ამუშავდება კედელზე ჩოხის ატრაქცია. უკვე შემოგვეხმიანენ ადამიანები, რომელთაც ზიპლაინის მოწყობა უნდათ. ჩვენ მაქსიმალურად ვცდილობთ საინტერესო გავხადოთ ჩვენთან სტუმრობა და ველით, რომ ვიზიტორების რაოდენობა აუცილებლად გაიზრდება“, - აცხადებს  ნიკა ანთიძე.ნიკა ანთიძის განცხადებით, ატრაქცია ნელ-ნელა სულ უფრო საინტერესო ხდება როგორც ვიზიტორებისთვის ასევე ინვესტორებისთვის.„2018 წელს შეიქმნა პროექტი, რომელიც  „ენგურჰესის ატრაქცია“ მსოფლიო დონის ობიექტად უნდა ექცია. ამ პროექტის ღირებულება 100 მლნ ლარი იყო. მე ცოტა სხვანაირად შევხედე პროცესს, რადგან ვიფიქრე, რომ ჯერ უცნობ ლოკაციაში ამ თანხის ჩადება ლოგიკური არ იყო. მთავარ მიზნად დავისახეთ ცნობადობის გაზრდა და ამას უკვე გარკვეულ დონეზე მივაღწიეთ. ჩვენი ობიექტი უკვე საინტერესოა ინვესტორებისთვის. მაგალითად ზიპლაინის გააკეთებს ინვესტორი, რომელიც თავად დაგვიკავშირდა და შემოგვთავაზა თანამშრომლობა. ჩვენ შევთანხმდით და უკვე მომავალი წლის გაზაფხულზე ვფიქრობ, რომ უკვე ზიპლაინი ამოქმედდება.რაც შეეხება კედელზე ცოცვას, ეს უკვე წელსვე იქნება ვიზიტორებისთვის შეთავაზებული. ასევე იგეგმება გარე ნაწილში ლიფტების გაკეთება და სხვადასხვა საინტერესო ინფრასტრუქტურული პროექტები“, - აღნიშნა ნიკა ანთიძემ.აქვე შეგახსენებთ, რომ 2022 წლის ივნისიდან დღემდე „ენგური ატრაქციამ“ ჯამში  110 000 ვიზიტორს უმასპინძლა.energynews.ge 

1714039125

კოკა-კოლა
Microsoft და Coca-Cola ხელოვნური ინტელექტის შესაძლებლობების ერთობლივად შესწავლაზე შეთანხმდნენ

კომპანიებმა Microsoft Corp. და Coca-Cola Co. გამოაცხადეს ხუთწლიანი სტრატეგიული პარტნიორობა, რომელიც მიზნად ისახავს ხელოვნური ინტელექტის (AI) შესაძლებლობების გამოყენებას და შესწავლას. როგორც პარტნიორობის ნაწილი, მხარეები „თანამშრომლობით ექსპერიმენტებს ჩაატარებენ“ უახლესი ტექნოლოგიებით, როგორიცაა Azure OpenAI Service, რათა განავითარონ ხელოვნური ინტელექტის ინოვაციური გამოყენების შემთხვევები სხვადასხვა ბიზნეს ფუნქციებისთვის, ნათქვამია Microsoft-ის პრესრელიზში.კერძოდ, კომპანიები აპირებენ შეამოწმონ, თუ როგორ შეუძლია Copilot chatbot-მა გააუმჯობესოს თანამშრომლების პროდუქტიულობა სამუშაო ადგილზე.Coca-Cola-ს ხარჯები Microsoft Cloud-ზე და კომპანიის გენერაციულ AI სერვისებზე პარტნიორობის პერიოდში 1,1 მილიარდი დოლარი იქნება, ნათქვამია Microsoft-ის განცხადებაში.2020 წელს Coca-Cola-მ ხელი მოაწერა 250 მილიონი დოლარის ღირებულების შეთანხმებას Microsoft-ის Coloud-ისა და სხვა პროგრამული უზრუნველყოფის გამოყენების შესახებ .„ეს ახალი შეთანხმება ეფუძნება ჩვენს წარმატებულ პარტნიორობის სტრატეგიას Microsoft-თან და აჩვენებს ჩვენს ერთგულებას შემდგომი ციფრული ტრანსფორმაციისადმი“, - თქვა Coca-Cola-ს პრეზიდენტმა და მთავარმა ფინანსურმა დირექტორმა ჯონ მერფიმ, „ჩვენი პარტნიორობა ექსპონენტურად გაიზარდა 2020 წელს $250 მილიონიდან $1.1 მილიარდამდე დღეს“.სამშაბათს ვაჭრობისას მაიკროსოფტის აქციებმა 1.4% დაამატა, Coca-Cola-ს აქციებმა 0.3% დაკარგა.

1713955759

ანტარქტიდის ვულკანი
ანტარქტიდის ვულკანი დღეში 6 ათასი დოლარის ოქროს აფრქვევს

პლანეტის სამხრეთპოლარულ კონტინენტ ანტარქტიდის ერთ-ერთი აქტიური ვულკანი, რომლის სიმაღლეც 12,448 ფუტს აღწევს, ატმოსფეროში ყოველდღე 6 ათასი დოლარის ოქროს აფრქვევს. ინფორმაციას The New York Post ავრცელებს.გამოცემის ცნობით, ერებუსის მთა, დესეპშნის კუნძულთან ერთად, ანტარქტიდის 138 აქტიური ვულკანიდან ერთადერთია, რომელიც ყოველდღიურად ატმოსფეროში 80 გრამ კრისტალიზებულ ოქროს შემცველ გაზს გამოყოფს.ძვირად ღირებული მტვრის არსებობა ლავის ამოფრქვევიდან 621 მილის დაშორებით დაფიქსირდა.ცნობისთვის: ერებუსი, სულ მცირე, 1972 წლიდან უწყვეტად იფრქვევა. ის, ასევე, ცნობილია იმით, რომ მის ერთ-ერთ მწვერვალ კრატერში ”ლავის ტბაა,” რომელიც ზედაპირზე გამდნარი მასალისგან წარმოიქმნება. მეცნიერების შეფასებით, ეს საკმაოდ იშვიათი მოვლენაა, რადგან მეტად სპეციფიკური პირობები არის საჭირო იმისთვის, რომ ზედაპირი არასდროს გაიყინოს.

1713941029

ატომური ბომბი
ირანს ატომური ბომბის შექმნამდე კვირები აშორებს - რაფაელ გროსი

ირანს ატომური ბომბის შესაქმნელად გამდიდრებული ურანის საკმარისი რაოდენობის ფლობამდე კვირები და არა თვეები აშორებს. ამის შესახებ რაფაელ გროსიმ, ატომური ენერგიის საერთაშორისო სააგენტოს გენერალურმა დირექტორმა „Deutsche Welle-თან“ განაცხადა. „მიუხედავად იმისა, რომ ირანში ურანის გამდიდრების დონემ თითქმის მიაღწია ბირთვული იარაღის შესაქმნელად საჭირო დონეს, არ შეიძლება დავასკვნათ, რომ ირანს უკვე აქვს ასეთი იარაღი. მოქმედი ბირთვული ქობინის შექმნა, გამდიდრებული ურანის წარმოების გარდა, მოითხოვს ბევრ სხვა რამეს, მაგალითად - დატესტვას,“ - აღნიშნა გროსიმ.რაფაელ გროსის განმარტებით, ირანის მტკიცება, რომ ქვეყანას ბირთვული ტექნოლოგია სამედიცინო და სამოქალაქო მიზნებისთვის სჭირდება, დამატებით კითხვებს აჩენს.

1713863970

კვერცხი
„ქართული კვერცხი რომ შევიდეს თურქეთში, მაგას არავინ დაუშვებს - თურქეთიდან კი არასამართლიან ფასად შემოდიოდა“

„ფაქტობრივად, ერთადერთი ქვეყანა ვართ, რომელსაც ცხოველური წარმოშობის პროდუქციის იმპორტზე შეზღუდვა არ აქვს“, - ამის შესახებ „ბიზნესპრესნიუსთან“ მეფრინველეობის განვითარების ასოციაციის ხელმძღვანელი ზურაბ უჩუმბეგაშვილი აცხადებს.გასული წლის ბუმის შემდეგ, საქართველოში, მიმდინარე წლის პირველ სამ თვეში, თურქული კვერცხის იმპორტი მცირდება. როგორც უჩუმბეგაშვილი აღნიშნავს, 2023 წელს თურქეთიდან კვერცხის იმპორტის მზარდი ტენდენცია განპირობებული იყო ლირის დევალვაციით, ჭარბი წარმოებითა და საქართველოში არსებული „სიმბიოზური კანონმდებლობით“.უჩუმბეგაშვილის თქმით, ყველა ნორმალურ ქვეყანას მესამე ქვეყნიდან ცხოველური წარმოშობის პროდუქციის იმპორტზე აქვს შეზღუდვა, საქართველოს კი არა. სწორედ ეს იყო ერთ-ერთი მიზეზი იმისა, რომ გასულ წელს თურქეთმა საქართველოში დიდი რაოდენობით კვერცხის ექსპორტი განახორციელა. „ქართული კვერცხი რომ შევიდეს თურქეთში, მაგას არავინ დაუშვებს, გადასახადი უნდა გადავიხადოთ 108%, საქართველოში რომ შემოდის, იხდიან 12%-ს. ეს არის ჩვენი სიმბიოზური კანონმდებლობა“, - აღნიშნავს ზურაბ უჩუმბეგაშვილი.საქართველო კვერცხის წარმოებაში წლებია თვითკმარია, თუმცა ამის მიუხედავად, ქვეყანაში გასულ წელს დიდი რაოდენობით იმპორტი განხორციელდა. უჩუმბეგაშვილის თქმით, ამ პერიოდში საქართველო კვერცხს სრული სიმძლავრით არ აწარმოებდა, ამის მიზეზია ის, რომ იმპორტული არასამართლიანად დაბალ ფასად შემოდიოდა.„არასამართლიანი ფასით შემოდიოდა თურქული კვერცხი. თურქეთში რომ იყიდებოდა კვერცხი 15 ცენტად, საქართველოში შემოდიოდა 10 ცენტად, არარეალური ფასი იყო ბაზართან შედარებით“, - ამბობს უჩუმბეგაშვილი.როგორც უკვე აღვნიშნეთ, მიმდინარე წლის 3 თვეში თურქეთიდან კვერცხის იმპორტი მცირდება. ეს უკავშირდება რუსეთში არსებულ კრიზისს კვერცხის მიმართულებით. უჩუმბეგაშვილის თქმით, თურქეთმა ამჟამად კვერცხის ექსპორტი რუსეთისკენ მიმართა, რამაც საქართველოში შემცირება განაპირობა.

1713860162

შატო „თეთრი ბაირაღები“
შატო „თეთრი ბაირაღები“ 2.5 მლნ დოლარად იყიდება

კახეთში მდებარე შატო „თეთრი ბაირაღები“ 2.5 მლნ დოლარად იყიდება. უძრავი ქონება ორ სასტუმროს შენობას, რესტორანს, მარანს და სხვა სივრცეებს მოიცავს, რომელიც 1000 კვ.მ.-ს შეადგენს, ეზოს ფართი კი 4000 კვ.მ-ია. უძრავი ქონება გასაყიდად „მეგს ბიზნეს ჯგუფის“ ვებგვერდზეა გამოტანილი, სადაც ნათქვამია, რომ სასტუმროს აქვს 14 ნომერი, რომელიც ერთდროულ რეჟიმში იღებს 35 პერსონას, რესტორანი კი შიდა და გარე პერიმეტრზე მასპინძლობს 100 მომხმარებელს.„შენობის საერთო ფართობი: 1000მ2. რაც მოიცავს სხვადასხვა დანიშნულების ნაგებობებს: ორი სასტუმროს შენობა, რესტორანი, სამზარეულო, მარანი, საუნა, არყის გამოსახდელი ნახევრად ღია ტიპის შენობა, თავისი ბუხრითა და თონით, ფანჩატური, საქეიფო სივრცე, აუზი. ეზოს საერთო ფართობი: შეადგენს არასასოფლო დანიშნულების 4000მ2. მიწის ნაკვეთს, რომელიც იდეალურად არის დაგეგმარებული და გამოყოფილი ულამაზესი სივრცეებით მთელს ტერიტორიაზე, სხვადასხვა გამწვანებითა და მოპირკეთებით. გაშენებულია დეკორატიული ხე_მცენარები, ყვავილნარი, საჩვენებელი ვენახი.  გაშენებულია საჩვენებელი ვენახი, 6 წლის ვაზი, რამდენიმე სახეობა: ქისი, მწვანე, რქაწითელი, ვარდისფერი რქაწითელი, ხიხვი, საფერავი. იძლევა მოსავალს 2 ტონამდე“, - ნათქვამია ქონების აღწერაში.შპს „შატო თეთრი ბაირაღების“ დირექტორია გიორგი ლაფაური. კომპანიაში წილის მფლობელები არიან: გიორგი ლაფაური (50%), მიხეილ ლაფაური (35%) და დიანა კამკია (15%).

1713855751

მარცვლეული
რუსეთმა მარცვლეული საექსპორტო კვოტა 5 მლნ ტონით გაზარდა

რუსეთის მთავრობამ ხორბლის, მესლინის, ქერის, ჭვავისა და სიმინდის დამატებითი საექსპორტო კვოტა 5 მლნ ტონით დაამტკიცა. ინფორმაცია მინისტრთა კაბინეტის Telegram-არხზე ვრცელდება.„2023 წელს მარცვლეულის რეკორდული მოსავლისა და შიდა ბაზარზე საკმარისი მიწოდების გათვალისწინებით, ეს გადაწყვეტილება ფერმერებს საშუალებას მისცემს, საზღვარგარეთ ამ პროდუქციის მიწოდება გაზარდონ,“ - წერია მთავრობის განცხადებაში.გაზრდილი საქეპორტო კვოტა 30 ივნისამდე იმოქმედებს, ხოლო მის მოცულობას ექსპორტიორებს შორის სოფლის მეურნეობის სამინისტრო გადაანაწილებს. კვოტის ძირითადი ნაწილი 24 მლნ ტონას შეადგენს, რომელიც მიმდინარე წლის 15 თებერვლიდან 30 ივნისის ჩათვლით მოქმედებს.

1713779407

ოქრო
საიუველირო კომპანიები ოქროს ნაკეთობების გაძვირებას აანონსებენ

1 უნცია ოქროს ფასმა, შესაძლოა, 3000 დოლარს მიაღწიოს. დარგის ექსპერტების თქმით, ძვირფასი მეტალის ღირებულება ყოველდღიურად ახალ რეკორდს ხსნის. დღეს, მაგალითად, 1 უნცია ოქროს ფასმა 2,395 დოლარს მიაღწია, რაც ერთწლიან პერიოდში 25 პროცენტზე მეტად გაზრდილი მაჩვენებელია. მიმდინარე წლის დასაწყისიდან ამ დრომდე კი, შეიძლება ითქვას, რომ ოქროს ფასი საშუალოდ 350-360 დოლარით არის გაზრდილი.როგორც „ბიზნესპარტნიორს“  Galt & Taggart-ის კვლევების დეპარტამენტის უფროსმა ანალიტიკოსმა  სერგი ყურაშვილმა  განუცხადა, ფასის ზრდის განმაპირობებელი ფაქტორები ჩინეთის მხრიდან მოთხოვნის ზრდას, ასევე ცენტრალური ბანკების მიერ ოქროს ზოდების შეძენას უკავშირდება.„ჩინეთში ოქროს იმპორტი 2024 წლის პირველ ორ თვეში 51%-ით გაიზარდა. რაც შეეხება ცენტრალური ბანკების როლს, მათ გააძლიერეს შესყიდვები ოქროს მიმართულებით, რითიც ცდილობენ საკუთარი რეზერვების დივერსიფიკაციას. მაგალითისთვის, 2020 წლის სექტემბრიდან 2023 წლის დეკემბრის ჩათვლით, ცენტრალურმა ბანკებმა 155 მილიარდი დოლარის ღირებულების ოქროს ზოდები და მონეტები შეიძინეს“, - განმარტავს სერგი ყურაშვილი.ოქროს გაძვირების მიზეზებზე საუბრისას აუცილებლად გასათვალისწინებელია ამერიკის შეერთებული შტატების ფედერალური რეზერვის ფაქტორიც. ანალიტიკოსების განმარტებით, ოქროსა და ამერიკულ დოლარს შორის საპირისპირო მიმართებაა. დოლარის გამყარება ოქროს გაუფასურებას იწვევს, ვალუტის დევალვაცია კი ოქროს გაძვირებას უწყობს ხელს. ყველაზე მნიშვნელოვანი,  რეფინანსირების განაკვეთია, რომლის შემცირება ოქროზე პოზიტიურად აისახება. ამჟამად, ოქროს ფასს სწორედ ამერიკის შეერთებული შტატების ფედერალური რეზერვის მხრიდან მონეტარული პოლიტიკის შემსუბუქების მოლოდინები განსაზღვრავს.ცხადია, არსად წასულა გეოპოლიტიკური გამოწვევებიც, ომი ახლო აღმოსავლეთში, რუსეთ-უკრაინის ომი… ამ ყველა ფაქტორიდან გამომდინარე, ანალიტიკოსები ოქროს კიდევ უფრო მეტად გაძვირებას ელიან და არ გამორიცხავენ, რომ 1 უნიცია ოქროს ღირებულებამ 3000 დოლარს მიაღწიოს.ოქროზე საერთაშორისო ფასების ზრდას ასახვა უკვე ჰქონდა საქართველოზე. საიუველირო კომპანიებში ამბობენ, რომ ახალი წლიდან ამ დრომდე, სუფთა ოქროს ფასი 28 ლარით არის გაზრდილი. ჯამში, 1 გრამის ღირებულება ამჟამად 205-207 ლარია. ოქროს ნაკეთობების მწარმოებლები ამბობენ, რომ ამ ეტაპზე, ცდილობენ  ნაკეთობებზე არსებული ფასები შეინარჩუნონ, თუმცა, თუ უნცია ოქრო კიდევ გაძვირდება, წლის მეორე კვარტლიდან პროდუქციის გაძვირება 5-7%-ის ფარგლებში მოუწევთ.

1713775185

ელექტომობილი
ღირს თუ არა საქართველოში ელექტრომობილის ყიდვა?

ოფიციალური სტატისტიკით, საქართველოში 1.6 მილიონზე მეტი ავტომობილი ირიცხება, რომელთა უდიდესი ნაწილი, ცხადია, შიდა წვის ძრავით არის აღჭურვილი, ანუ ბენზინზე და დიზელზე მუშაობს - ეს გასაგები და მოსალოდნელია, რადგან ყველა ქვეყანაში ასეა. საქართველოში რეგისტრირებული ავტომობილების ძალიან, ძალიან მცირე ნაწილი არის ელექტრომობილი, მაგრამ ეს რიცხვი მუდმივად იზრდება. 2023 წლის მდგომარეობით, საქართველოში 6,000-ზე მეტი ელექტრომობილია რეგისტრირებული, მაგრამ ბოლო თვეებში, ეს რიცხვი კიდევ გაიზარდა.ქვეყანაში არსებული ელექტრომობილების რაოდენობას, როგორც იცით, რამდენიმე ფაქტორი განაპირობებს. პირველი ქვეყნის ზოგადი სოციალურ-ეკონომიკური მდგომარეობაა, რადგან ელექტრომობილებს, უფრო მეტად, როგორც წესი, მდიდარ ქვეყნებში ყიდულობენ. სულ მცირე ასე იყო იმ დრომდე, სანამ ასობით ჩინური კომპანია ძალიან იაფი ელექტრომობილების წარმოებას დაიწყებდა, მაგრამ ეს სხვა ამბავია. კიდევ ერთი ფაქტორი, რომელიც ქვეყანაში ელექტრომანქანების არსებობაზე მოქმედებს შედარებით რბილი საგადასახადო პოლიტიკა და დამატებითი სარგებელია - ამ მხრივ, საქართველოში ვითარება საკმაოდ გამართულია, ხოლო კანონმდებლობა, ლიბერალური.მაშ, რჩება კიდევ ერთი ფაქტორი, რომელიც, შეიძლება ითქვას, ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანია. პირველი კითხვა, რომელსაც ელექტრომობილის ყიდვით დაინტერესებული ადამიანები სვამენ - ელექტროდამტენების არსებობას უკავშირდება, რადგან ავტომობილის შუა გზაში გაჩერება არავის აწყობს. თან, დამტენი ბევრი უნდა იყოს, რადგან რა იცი, რა მანძილის გავლა მოგიწევს და თან, სად აღმოჩნდები მთელი დღის განმავლობაში. ქალაქს რომ თავი დავანებოთ, ავტომობილი იმის ავტომობილია, რომ თუ მოგინდა - სხვა ქალაქში და შეიძლება, სხვა ქვეყანაშიც წაგიყვანოს, ასე რომ დამტენები რეგიონებშიც უნდა იყოს დამონტაჟებული.ის ელექტროდამტენები, რომლებიც ქვეყანაში დღეს არსებობს, წლების განმავლობაში რამდენიმე სუბიექტის მიერ არის დამონტაჟებული. აქ იგულისხმება, როგორც სახელმწიფო, ასევე კერძო კომპანიები და მათ შორის დიდი ნაწილი ერთ ქართულ კომპანია “ი-სპეისზე” მოდის, რომელსაც დაფუძნების დღიდან 250-მდე დამტენი დაამონტაჟა. როგორც “ი-სპეისის” გენერალურმა დირექტორმა, დავით იოსავამ TECH INFORM-ში განაცხადა, დღეს, საქართველოში 400-მდე ელექტროდამტენია დამონტაჟებული, რომელთა უდიდესი ნაწილი თბილისზე მოდის.„ჯამში, საქართველოში 400 დამტენი არის დამონტაჟებული - ამ შემთხვევაში, ვგულისხმობ, როგორც კერძოდ, ასევე საჯაროდ დამონტაჟებულ დამტენებს. ძირითადი აქცენტი მაინც თბილისზე კეთდება, რადგან ელექტრომობილები, უმეტესწილად, სწორედ თბილისში არის კონცენტრირებული. თუმცა მნიშვნელოვანია, რომ თბილისიდან ბათუმის მიმართულებით წასვლა ელექტრომობილის მფლობელს თავისუფლად შეუძლია - ამ გზაზე დაახლოებით 15 დამტენი არის დამონტაჟებული, ანუ რიგში დგომაც აღარ გიწევს.ელექტროდამტენი არის, როგორც თბილისის გასასვლელში, თანაც ორივე მხარეს, ასევე ავტობანზე მდებარე ძირითად გაჩერების ადგილებზე. ზოგიერთ ადგილას ერთი, ორი ან სამი სწრაფი ელექტროდამტენი არის დამონტაჟებული, მაგრამ, რასაკვირველია, ნელი დამტენებიც არის, რადგან ზოგიერთ ავტომობილს სწრაფი დამუხტვის ფუნქციონალი არ აქვს”, - განაცხადა დავით იოსავამ TECH INFORM-ში.ელექტრომობილის დამუხტვა, მოგეხსენებათ, არ არის ისეთივე სწრაფი პროცესი, როგორც ავტომობილში საწვავის ჩასხმა. თუ ბენზინის ავზის გავსებას რამდენიმე წუთი სჭირდება, ელექტომობილის დამუხტვას, ყველაზე კარგ ვარიანტში, რამდენიმე ათეული წუთი სჭირდება, ანუ ელექტომობილის ყოლა, თავისი არსით, რადიკალურად განსხვავებული გამოცდილება.მაშ, ისმის კითხვა - რატომ არ დავამონტაჟოთ რაც შეიძლება ბევრი სწრაფი ელექტროდამტენი, რათა დრო დავზოგოთ და შესაბამისად, ნაკლები დამტენი დაგვჭირდეს? როგორც “ი-სპეისის” გენერალური დირექტორი, დავით იოსავა TECH INFORM-ში ამბობს, საქმე ასე მარტივად არ არის, რადგან ავტომობილის დამუხტვა მხოლოდ სწრაფი დამტენით არ შეიძლება, რაც ბატარეის დეგრადაციას იწვევს. ამგვარად, მისი შეფასებით, ყველა ტიპის დამტენის განვითარება თანაბრად მნიშვნელოვანია.„თქმა იმისა, რომ რაც უფრო მეტი სწრაფი დამტენი იქნება ქალაქში, მით უფრო მეტი ელექტროდამტენი გაჩნდება - მთლად მართებული არ არის, რადგან სწრაფი დამტენის ყოველდღიურად გამოყენება არ არის რეკომენდებული, რადგან ის ბატარეის დეგრადაციას აჩქარებს. ამგვარად, ინფრასტრუქტურის განვითარებაში ნელი დამტენებიც მნიშვნელოვანი ფაქტორია.დამტენები, ალბათ, უფრო მეტად ისეთ ადგილებში უნდა იყოს კონცენტრირებული, სადაც ადამიანები დიდ დროს ატარებენ, ანუ სავაჭრო მოლებში, კინოთეატრებში, რესტორნებში, პარკებსა და საჯარო პარკინგებზე. განვითარებისთვის, ეს უფრო სწორი მიმართულებაა”, - აღნიშნა “ი-სპეისის” გენერალურმა დირექტორმა TECH INFORM-ში.ადამიანი, რომელიც ელექტრომობილს ყიდულობს, როგორც წესი, საკუთარ სახლთან ან სახლში ელექტრობატარეის დამონტაჟებაზე ფიქრობს. შესაბამისად, ერთ-ერთი მთავარი კითხვა, რომელიც ასეთ ადამიანს უჩნდება - ამ სერვისის ფასს უკავშირდება. როგორც “ი-სპეისის” გენერალურმა დირექტორმა, დავით იოსავამ TECH INFORM-ში გვითხრა, დამტენის ფასი მის სიმძლავრეზე არის დამოკიდებული, მაგრამ საშუალო სიმძლავრის დამტენის ფასი, როგორც წესი, რამდენიმე ათასი ლარის ფარგლებში მერყეობს.„წელს, ელექტრომობილებში რაოდენობით Tesla ლიდერობს, მაგრამ ამ დრომდე, პირველ ადგილს სულ Nissan Leaf-ი იკავებდა. დამტენი, რომელიც ამერიკულ ავტომობილებს სჭირდება დაახლოებით 11 კილოვატის შუალედში მერყეობს, რადგან ის სხვა სტანდარტს ეფუძნება და ევროპულ სტანდარტთან პირდაპირ თავსებადი არ არის. 7-კილოვატიანი დამტენების დამონტაჟება დაახლოებით 3,500 ლარი ჯდება, მაგრამ ის 22-კილოვატიანი დამტენი, რომლითაც, მაგალითად Porsche Taycan-ი იმუხტება, 6,000 ლარამდე ჯდება, მაგრამ ამ თანხაში სხვა არამნიშვნელოვანი ხარჯი არ შედის”, - განაცხადა დავით იოსავამ TECH INFORM-ში.ელექტრომობილის ფლობის დროს, ადამიანი სამ ძირითად ხარჯს აწყდება, ესენია - ელექტრომობილის, ელექტროდამტენისა და ელექტროენერგიის ღირებულება. ელექტრომობილის ფასი, ცხადია, ძალიან მერყევია - ბაზარზე არსებობს, როგორც $10,000-იანი BYD Seagull-ი, ასევე რამდენიმე მილიონად შეფასებული რამდენიმე ავტომობილი.ელექტროდამტენის დამონტაჟების ფასი რამდენიმე ათასი ლარის ფარგლებში მერყეობს, მაგრამ ისმის კითხვა - თუ რა ჯდება ელექტრომობილის დამუხტვა. როგორც “ი-სპეისის” გენერალურმა დირექტორმა, დავით იოსავამ TECH INFORM-ში განაცხადა, ელექტრომობილის სრული დამუხტვა დაახლოებით 6-ჯერ უფრო იაფი ჯდება, ვიდრე ბენზინის ავზის გავსება.„მთავარი კითხვაა, თუ რამდენკილოვატიანი ბატარეა აქვს ავტომობილს. ერთი კილოვატის საშუალო ფასი დაახლოებით 20 თეთრს შეადგენს, ანუ თუ 100-კილოვატიანი Tesla-ს დამუხტვა დაახლოებით 20 ლარი დაგიჯდებათ. ახლა კი, ეს მაჩვენებელი შიდა წვის ძრავის მქონე ავტომობილს შევადაროთ - თუ 100-კილოვატიანი Tesla 500 კილომეტრს გადის, იმავე მანძილის გასავლელად ავტომობილს დაახლოებით 50 ლიტრი საწვავი სჭირდება. თან, არ უნდა დაგვავიწყდეს, რომ ელექტრომობილებს ცვეთადი ნაწილების შეცვლა არ სჭირდება”, - აღნიშნავს “ი-სპეისის” გენერალური დირექტორი, დავით იოსავა TECH INFORM-ში.ავტომობილების რეგისტრაციის სტატისტიკის თანახმად, გასულ წელს, საქართველოში ელექტრომობილების იმპორტი გაორმაგდა. თუ 2022 წელს 981 ელექტრომობილი შემოვიდა, გასულ წელს ქვეყანაში 1,914 ელექტრომობილი დარეგისტრირდა, ანუ ერთი წლის ჭრილში ზრდა 95%-ია. 2024 წლის სტატისტიკით, ეს რიცხვი კიდევ უფრო დიდია და ის მუდმივად იზრდება.

1713774720

ლუდი
რუსეთი ლუდის იმპორტზე გადასახადს ზრდის - რა რაოდენობით სასმელს ყიდის საქართველო ჩრდილოეთში

რუსეთი ლუდის იმპორტზე გადასახადს 2,5-ჯერ ზრდის. როგორც ადგილობრივი მედია წერს, აღნიშნული მხოლოდ ე.წ. არამეგობრული ქვეყნების წარმოებას შეეხება.რუსეთის მრეწველობისა და ვაჭრობის სამინისტროს ინფორმაციით, გადასახადი ერთ ლიტრზე დღეს არსებული 0.04-დან 0.1 ევრომდე გაიზრდება. უწყებაში აცხადებენ, რომ ეს გადაწყვეტილება რუს მწარმოებლებს კონკურენტუნარიან პირობებში ჩააყენებს.გარდა ამისა, იმპორტის საბაჟო გადასახადის განაკვეთები 50%-მდე იზრდება გარკვეული სახის საქონელზე (კაკაოს შემცველი მზა პროდუქტები; ქურთუკები; შპალერი; ელვა), რომლის წარმოშობის ქვეყანაა ლიეტუვა, ლატვია ან ესტონეთი. როგორც „კომერსანტი“ ბაზრის მონაწილეების მონაცემებზე დაყრდნობით იტყობინება, 2023 წელს რუსეთის ფედერაციაში ლუდის იმპორტმა 370,5 მილიონი ლიტრი შეადგინა, რაც 12,6%-ით მეტია 2022 წელთან შედარებით. მაგრამ ის 2020-2021 წლების მაჩვენებელზე დაბალი დარჩა, როდესაც იმპორტირებული იყო, შესაბამისად, 397 მილიონი და 457 მილიონი ლიტრი.როსსტატის მონაცემებით, 2023 წელს რუსეთის ფედერაციაში 834 მილიონი დეცილიტრი ლუდი იყო წარმოებული, რაც 1,8%-ით მეტია 2022 წელთან შედარებით.რუსულ ბაზარზე შედის ქართული ლუდიც, თუმცა სხვა ალკოჰოლურ სასმელებთან შედარებით მთლიან ექსპორტში მისი წილი არც ისე მაღალია. საქსტატის მონაცემებით, გასულ წელს ქვეყნიდან ექსპორტზე გავიდა 7.020 მლნ დოლარის ღირებულების (6 173 ტონა ლუდი) რაც წინა წლის მაჩვენებელს მნიშვნელოვნად აღემატება. 2022 წელს ადგილობრივი ლუდის ექსპორტმა მხოლოდ 3.431 მლნ დოლარი შეადგინა (3 921 ტონა).ამასთან, 2023 წელს ლუდის მთლიან ექსპორტში რუსეთის წილი მხოლოდ 11.3%-ს შეადგენდა. კერძოდ, შარშან ჩრდილოეთში 792.8 ათასი დოლარის ღირებულების (673.8 ტონა) ლუდის ექსპორტი განხორციელდა. პირველ ადგილზე კი იყო ყაზახეთი, სადაც 2023 წელს 3.231 მლნ დოლარის ლუდი გავიდა (2 894 ტონა).რაც შეეხება მიმდინარე წელს, იანვარ-მარტში ქართული ლუდის ექსპორტი 912.4 ათასი დოლარი შეადგინა (758.9 ტონა), რუსეთში კი გავიდა მხოლოდ 61.7 ათასი დოლარის ღირებულების (50.6 ტონა), რაც წლევანდელი ექსპორტის მხოლოდ 6.7%-ია.

1713768160